KEVÄT-KAMPANJA

Osta täältä

E-kauppias vuodesta 2006

Testaa pyörämme 14 päivää

Turvalliset maksut Klarnan kautta

Pyörän ensimmäinen huolto

Milloin on sähköpyörän ensihuollon aika?

Kun saat sähköpyöräsi, sen säädöt ovat yleensä tehdasasetusten mukaisia. Suosittelemme siksi pyöräsi ensihuoltoa noin yhden tai kolmen kuukauden kuluttua sen vastaanottamisesta – pyörän on siis oltava ”sisään ajettu”. Ensihuollon yhteydessä voidaan joutua yleensä säätämään vaihdetta, jarruja ja ketjua. Sähköpyörämme eivät tarvitse ohjelmistopäivitystä, kuten jotkut muut pyörät, ja siksi sopivan huoltopisteen löytämisen suhteen on harvoin ongelmia. Kaikki polkupyörän mekaanisia korjauksia tekevät korjaamot voivat huoltaa myös EvoBikeltä hankkimaasi sähköpyörää.

Vaihteistojärjestelmä

Pyörän vaihdejärjestelmä kaipaa välillä hieman säätöä toimiakseen kunnolla. Jos huomaat, että vaihde ei oikein tykkää vaihtua, hidastuu, nykii tai vaihtuu itsekseen, on aika säätää järjestelmää. Kun pyörä on uusi, on yleistä, että vaihteita joutuu säätämään noin viikon käytön jälkeen, kun vaijerit pääsevät mukautumaan tai löystyy. Tämä on hienosäädettävä kaikissa pyörissä vaihdejärjestelmästä riippumatta. Napavaihteilla varustetuissa pyörissä vaihteiston vaijerin säätäminen on itse asiassa melko helppoa! Jos sinulla on sähköpyörä, jossa on n.s. pinta-asennetuissa vaihteistoissa, vaihteiston pääteasentoja voi myös olla tarpeen hienosäätää.

Jarrujärjestelmä

Monilla Evobiken sähköpyörillä on hydraulinen levyjarrujärjestelmä, joka perustuu öljynpaineeseen. Nämä ovat erittäin kiitollisia huollon näkökulmasta, koska siellä ei ole vaijeri, joka venyy. Saatat kuitenkin joutua hienosäätämään jarrusatulan asentoa, jos sinusta tuntuu, että jarru on jatkuvasti jarrulevyä vasten. Jos sinulla on sähköpyörä, jossa on tavallinen mekaaninen jarru, jarruvaijeri on hienosäädettävä / kiristettävä sen venytyksen jälkeen. Pyörän vanteen vastaanottavien jarrujen osalta sinun on ajoittain tarkistettava, että koko jarrupala vastaanottaa vanteen, koska jarrutusvaikutus muuttuu jarrupalojen kuluessa. Älä odota liian kauan tämän tyyppisten jarrupalojen vaihtamista!

Ketju ja voitelu

Napavaihteilla varustetuissa sähköpyörissä ketju ei vaihda asentoa vaihdetta vaihdettaessa. Monissa näissä pyörissä on myös jalkajarru. Yleinen ilmiö näissä on, että ketju löystyy hieman käytön jälkeen. Tätä säädetään liikuttamalla takapyörää hieman. Voitelu on tärkeää polkupyörän ketjun käyttöiän pidentämiseksi. Jos ketjussa on likaa, aloita aina puhdistamalla se. Lika ja pöly toimivat muuten hiekkapaperina ketjussa ja kuluttavat sitä erittäin nopeasti. Kun ketju on puhdas, tiputa polkupyörän öljyä ketjun päälle. Kuivaa pois ylimääräinen öljy, jotta se ei roisku ja tahmea pyöräillessä.

Pyörät ja pinnat

Kun pyöriä kuormitetaan käytön aikana, pinnan nipat "istuvat" vanteeseen. Ne leikkaavat hieman vanteen reunaan. Tämä tekee pinnasta hieman löysemmän kuin se oli alkuperäisin. Polkupyörän pyörässä on paljon pinnoja, yleensä 32 kpl, ja on normaalia, että ne kiristyvät hieman epätasaisesti, kun pyörää ajetaan sisään. Seurauksena on, että vanne osuu hieman sivusuunnassa, jolloin pyörä "vinoutuu". On erittäin tärkeää tarkkailla tätä, koska vinossa oleva pyörä tulee vielä vinommaksi, jos jatkat pyöräilyä pidemmälle! Lopulta pyörää ei ehkä voida pelastaa, mikä johtaa kalliiseen ja tarpeettomaan pyörän vaihtoon. Ensimmäisessä polkupyörähuollossa on siksi tärkeää tarkistaa pinnojen jännite.

Ruuvit ja mutterit

Sähköpyörässä olevat ruuvit ja mutterit on tarkastettava säännöllisesti (kuitenkin vähintään 3 kuukauden välein) ja kiristettävä tarvittaessa oikeaan kireyteen. Vain niin voidaan taata, että sähköpyörä täyttää jatkuvasti turvatekniset vaatimukset ja toimii asianmukaisesti. Tästä poikkeuksena ovat vaihteisto- ja jarruosien säätöruuvit.

Ohjauslaakeri

Polkupyörän ohjauslaakerin on oltava kunnolla kiristetty. Löysä ohjauslaakeri aiheuttaa etuhaarukan löystymisen. Pidä etujarrusta kiinni ja heiluta sähköpyörää edestakaisin, jotta huomat, jos ohjauslaakeri on kiristettävä. Mutta älä kiristä liian tiukasti! Liian tiukka ohjauslaakeri hidastaa ohjaamista. Kiristä vähän kerrallaan, kunnes olet löytänyt hyvän asennon.

Summaus

Ensimmäisen huollon yhteydessä on tärkeä, että kaikki käydään läpi ja tarkistetaan vaikka nämä ei välttämättä vaadi säätöä, jotta saat hyvin toimivan sähköpyörän ja käyttöikä pitenee. Jos olet epävarma pyörähuollon suorittamisesta, on siksi hyvä sijoitus kääntyä ammattilaisen puoleen!

Tietoa Evobikesta

Evobiken sähköpyörät on kehitetty ja suunniteltu aivan Tukholman ulkopuolella sijaitsevassa pääkonttorissamme. Ne valmistetaan pääosin Portugalissa, kauniissa Aveiron kaupungissa sijaitsevassa tehtaassamme.

Lue lisää

Muut myymälämme

Osta ja maksa turvallisesti meillä

Posti ja Klarna